Virksomheden MultiFoods i Kolding har siden 2019 budt på Somalisk kogekunst, og en øget inklusion til kommunens nydanske kvinder. I dag er de klar til at dele deres erfaringer og bringe konceptet omkring MultiFoods videre til andre kommuner.

Tekst og fotos af Victor Ørgaard Andersen
Det tidligere kommunale projekt MultiFoods har siden dets begyndelse haft stor succes. Virksomheden har igennem deres passion for mad, mangfoldighed og inklusion formået at sætte et aftryk på lokalsamfundet, og vandt i 2023 prisen for Årets Initiativ i Kolding samt prisen SammenomJOB. Virksomhedens ambitioner er dog i dag vokset ud over kommunens grænser, og nu skal budskabet om at sætte flere nydanske kvinder i arbejde udbredes.
Inklusionens glæde
Saynab Abdi Awil har været en del af MultiFoods siden virksomhedens begyndelse og har været utrolig glad for de muligheder, virksomheden har givet nydanske kvinder. For Saynab betyder det, at hun får lov til at forbedre etniske kvinders ry og vise dem vejen ind på arbejdsmarkedet.
”Der har været stor kritik af etniske kvinder i nyhederne, som fortæller at de ikke er på arbejdsmarkedet eller ikke gider at arbejde. Jeg skulle vise dem, at de sagtens kan komme i gang” siger Saynab Awil
Saynab Awils visioner stopper dog ikke i Kolding.Hun har klare forventninger om, at MultiFoods skal vækste, og at de sammen skal rykke ud til endnu flere kommuner og sprede arbejdsglæden for endnu flere nydanske kvinder.
”Jeg har allerede ideer om, at det kunne være fedt at komme til større kommuner, hvor der er flere mennesker og flere muligheder for at sælge mere.” siger Saynab Abdi Awil.

Mod nye horisonter
Indehaver af MultiFoods, Annette Møller Therkelsen, har på samme måder haft sine overvejelser om fremtiden, og den første kommune er på tegnebrættet. Annette vil via MultiFoods socialøkonomiske model videreformidle den læring, MultiFoods har været igennem, så den enkelte kommune kan se værdien i at hjælpe nogen på arbejdsmarkedet.
”Det er helt klart en økonomisk gevinst for kommunerne at få de nydanske kvinder i arbejde. Det er rigtig dyrt at betale sociale ydelser, så derfor kan det bedre betale sig at aktivere dem og bruge lidt ekstra energi på dem i begyndelsen” siger Annette Therkelsen
Inddragelsen af nydanske kvinder har fra starten været en del af MultiFoods identitet, en identitet der også i fremtiden skal være gennemgående via MultiFoods talentfælleskab, og kommunale testforsøg. På den måde sikres det, at både kommunen og borgeren kan se sig selv i MultiFoods koncept. Udvidelsen af MultiFoods kommer ifølge Annette meget an på kommunernes eget engagement, men ud fra den succes virksomheden siden 2019 er gået igennem, kan Annette ikke se, hvorfor det ikke skulle kunne overføres til andre kommuner.
”Vi har fundamentet på plads, så nu skal vi i bund og grund bare have virksomheden til at vokse. Det betyder, at vi kaster os ud i nye produkter og nye markeder ” siger Annette Møller Therkelsen